Fenomena Gegar Budaya pada Warga Negara Perancis yang Bekerja di Jakarta

Author(s)
Yusnia Khoirunnisa (Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Pancasila)
Nathalia Perdhani Soemantri (Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Pancasila)
Abstract

The cultural shock will be increasingly visible if the newcomer has a cultural origin that is far different from the new culture he is attending. This study aims to see how the phenomenon of culture shock that occurs in French citizens who work in Jakarta. The concept used as a knife of analysis in this study is the concept of Cultural Communication and Cultural Concentration, which includes stages, phases, and forms of Cultural Concussion. The method of this research is using descriptive qualitative with the main data collection obtained from the results of interviews with three French citizens who work in Jakarta. The results showed that the three French citizens experienced a cultural shock in the form of language, food, weather, attitude, order. The cultural shock reactions experienced by them are feeling confused, stressed, homesick, physically ill, and always compare everything with their home country. The stages of cultural shock experienced by French citizens, namely the phase of excitement, the phase of disappointment, the initial phase of resolution and the phase function effectively.

Keywords
Cultural communication, Cultural shock, French citizens
Klik untuk membaca artikel penuh
Pdf
References

Ajeng, R. (2016). Komunikasi Antar Budaya Pada Tenaga Kerja Indonesia (Studi Kualitatif Peranan Bahasa Dalam Mengatasi Culture Shock Pada Tenaga Kerja Indonesia Di Korea Selatan Melalui Lembaga Pelatihan Kerja Di Kabupaten Karanganyar). Universitas Sebelas Maret

Basrowi, S. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rineka Cipta.

Effendy, O. U. (2007). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek, Cetakan Kesembilanbelas . Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Creswell, J.W. (2010). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed.Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Henny, Z. R. I. (2011). Komunikasi Antarbudaya Mahasiswa Korea Selatan di Yogyakarta. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.9 No.1.

Itdc.co.id. (2017). ITDC tandatangani MoU dengan Vinci Construction untuk bangun Kompleks Sirkuit Jalan Raya Mandalika. Retrieved Juni 1, 2018, from 2017: https://www.itdc.co.id /corporate/news/itdc-tandatangani-mou-dengan-vinci-construction-untuk-bangun-kompleks-sirkuit-jalan-raya-mandalika/

Juariyah. (2012). Miskomunikasi Antarbudaya Mahasiswa Pendatang di Kabupaten Jember. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.10 No.3.

Kemlu.go.id. (2017). Hubungan bilateral Perancis – Indonesia. Retrieved Mei 17, 2018, from 2017: https://www.kemlu.go.id/paris/id/Pages/RI-France.aspx

Kholil, S. M. S. (2017). Komunikasi Antarbudaya Mahasiswa Malaysia Dan Indonesia Fakultas Dakwah Dan Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.1 No.2.

Liliweri, A. (2002). Makna Budaya dalam Komunikasi Antarbudaya. Yogyakarta: LKIS.

Marnelly, T.Romi. (2017). Dinamika Sosial Budaya Masyarakat Melayu Pesisir (Studi Pengelolaan Madu Sialang di Desa Rawa Mekar Jaya). Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, Vol.19 No.2

Moleong, L. J. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D. (2008). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D. (2014). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar (Cetakan Ke 18). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, D et al. (2017). Membongkar Budaya Komunikasi (Cetakan Pertama). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, R. &. (2006). Komunikasi Antarbudaya Panduan Berkomunikasi dengan Orang-Orang Berbeda Budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, R. &. (2014). Komunikasi Antarbudaya Panduan Berkomunikasi dengan Orang-Orang Berbeda Budaya (Cetakan keempatbelas). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mukhtar. (2013). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: GP Press Group.

Nationalgeographic.co.id. (2016). Kemesraan Indonesia dan Perancis. Retrieved Maret 14, 2018, from 2016: http://nationalgeographic.co.id/opini/2016/03/kemesraan-indonesia-dan-prancis

Newman, W. L. (2015). Metodologi Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: PT. Indeks.

Pikiran-rakyat.com. (2017) Datang ke Indonesia, Prancis Investasi 26 Miliar Dolar AS. Retrieved Mei 20, 2018, from 2017: http://www.pikiran-rakyat.com/ekonomi/2017/03/29/datang-ke-indonesia-prancis-investasi-26-miliar-dolar-397451

Pujileksono, S. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Malang: Kelompok Intrans Publishing.

Qureta.com. (2017). Kerjasama Bilateral antara Indonesia dengan Perancis . Retrieved Mei 25, 2018, from 2017: https://www.qureta.com/post/kerjasama-bilateral-antara-indonesia-dengan-prancis

Rahmadhani, F. (2015). Adaptation Of Foreign Teacher In The Process Of Learning In Darma Yudha Highschool Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komunikasi,Vol.2 No.2.

Ridwan, A. (2016). Komunikasi Antar Budaya Mengubah Persepsi dan Sikap dalam Meningkatkan Kreativitas Manusia. Bandung: Pustaka Setia.

Ruslan, R. (2016). Manajemen Public Relations & Media komunikasi: Konsepsi Aplikasi Edisi Revisi . Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Samovar, L.A et al. (2017). Komunikasi Lintas Budaya (Edisi 7). Jakarta: Salemba Humanika.

Sihabudin, A. (2017). Komunikasi Antarbudaya Satu Perspektif Multidimensi (Cetakan ke 45). Jakarta: Bumi Aksara.

Simatupang, O. L. W (2015). Gaya Berkomunikasi Dan Adaptasi Budaya Mahasiswa Batak Di Yogyakarta. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol.2 No.5.

Soekanto, S. (2013). Sosiologi Suatu Pengantar (Cetakan ke 45). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tirto.id . (2017). Perancis dan Indonesia dalam Lintas Sejarah . Toyota.co.id. (2017). Special Service Campaign . Retrieved Maret 12, 2018, from 2017: https://tirto.id/perancis-dan-indonesia-dalam-lintasan-sejarah-cj8Z

Tribunnews.com. (2017). Data Imigrasi: Sepanjang 2017. Retrieved Maret 23, 2018, from 2017: http://www.tribunnews.com/nasional/2017/07/05/data-imigrasi-sepanjang-2017-warga-china-paling-banyak-masuk-ke-indonesia.

Vinci.com.(2018) business line vinci construction. Retrieved Juni 2, 2018, from 2018: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/item/business-line-vinci-construction.htm